CONDIŢII GENERALE DE REZERVARE-VÂNZARE A BILETELOR DE AVION
Societatea comercială MONDIAL AIR SRL este o
AGENŢIE DE TURISM care are în obiectul de activitate
rezervări-vânzări de bilete de avion pentru zboruri interne şi
internaţionale, direct sau prin intermediari.
În vederea îndeplinirii acestui capitol de
servicii din obiectul sau de activitate, societatea este autorizată de
către companiile aeriene care efectuează zborurile: ea acţionează
numai ca intermediar al acestor companii şi se supune regulilor şi
restricţiilor comerciale impuse de către companiile aeriene, în calitate
de prestator direcţii.
În continuare vom denumi pe scurt:
Societate Comercială ____________AGENŢIA
Compania aeriană ______________COMPANIA
Clientul care rezervă şi/sau cumpără biletul de avion ________PASAGERUL
Documentul în baza căruia se efectuează zborul ________BILETUL DE AVION
Rezervarea-vânzarea biletelor de avion se face în următoarele condiţii:
I. REZERVĂRI DE LOCURI
- Rezervările de locuri pentru zboruri se face cu ajutorul
sistemelor internaţionale computerizate de rezervari, care permit
accesul agenţiei la baza de date a companiei şi rezervarea efectivă a
locurilor pentru o anumită cursă în favoarea potenţialilor pasageri.
- Rezervările sunt gratuite şi se fac înaintea datei de plecare.
- O dată cu efectuarea rezervării, pasagerul va primi de la
agenţie, informaţii referitoare la preţul zborului (valabil la data
rezervării ), precum şi informaţiile referitoare la condiţii,
restricţii şi reguli aplicabile biletului de avion ce poate fi
cumpărat în baza respectivei rezervări.
- Toate condiţiile, regulile şi restricţiile aplicabile unui
bilet de avion sunt cele dictate de compania aeriană precum şi de alti
factori ( de ex. Obligaţia deţinerii vizei ), independenţi de voinţa
agenţiei. Aceste reguli, precum şi preţul biletului de avion, se pot
modifica, prin voinţa celor ce le-au impus, până în momentul
cumpărării efective a biletului, fără ca agenţia să poată fi făcută în
vreun fel raspunzătoare.
II. EMITEREA BILETELOR DE AVION; MODALITĂŢI DE PLATĂ
- Emiterea
biletelor de avion şi plata acestora se face conform condiţiilor
impuse de către fiecare companie în parte. Pasagerul are obligaţia să
se informeze despre termenul până la care rezervare este valabilă şi să
se prezinte în termen pentru achitarea biletului, respectiv, să
comande emiterea biletului, pentru a intra în posesia acestuia.
Termenele pot fi schimbate oricând de companie, situaţia în care
agenţia va anunţa pasagerul despre modificare, fără a putea fi făcută
răspunzătoare în vreun fel de către acesta pentru o eventuală anulare a
rezervării.
- Raportul contractului între agenţie şi pasager apare în
momentul în care pasagerul a achitat biletul de avion şi a intrat în
posesia acestuia. Înainte de a achita efectiv biletul, pasagerul are
obligaţia să se informeze la agenţie despre toate condiţiile şi
restricţiile aplicabile acelui bilet şi să citească prezentele
condiţii generale.
- Pasagerul poate plăti biletul de avion în LEU sau EUR, la cursul de schimb faţă de EUR, utilizat de agenţie în ziua respectivă.
III. PREŢURILE BILETELOR DE AVION
- Preţurile biletelor de avion comercializate prin agenţie sunt
rezultanta unui sistem complex de reguli tarifare, tarife
contractuale, tarife publicate în sistemele centralizate de rezervări,
tarife speciale, etc. În aceste condiţii, fiecare zbor în parte
presupune calcularea de către agentul specializat al preţului
aplicabil biletului de avion respectiv. Acelaşi zbor, cu aceeaşi
companie, în aceleaşi condiţii de călătorie, poate genera preţuri
diferite.
- Dată fiind multitudinea de preţuri aplicabile biletelor de
avion, acestea, ca şi reguli aplicabile lor, nu pot fi afişate sau
publicate. De asemenea, informaţiile referitoare la reguli, care
provin din comunicările scrise sau direct la agenţie, au caracter
continuu, modificările pot fi permanente, drept pentru care ele nu pot
fi traduse şi publicate în vreun înscris.
- Preţurile de vânzare nu sunt neapărat înscrise pe biletele de
avion. Preţurile de vânzare decurg din regulile de emitere a biletelor
de avion stabilite de companie, singura în măsura sa conteste modul
de înscriere a unui preţ pe un anumit bilet de avion.
- Preţul unui bilet de avion devine ferm, împreună cu condiţiile
aplicabile lui, numai în momentul în care este înscris pe documentul
de încasare întocmit de agenţie ( factură fiscală ).
- Biletele de avion emise de agenţie sunt proprietatea IATA-BSP
Romania – în calitate de reprezentant al companiilor aeriene membre,
încasările aferente biletelor vândute se decontează către IATA-BSP
Romania, drept pentru care agenţia nu poate fi făcută răspunzătoare
despre modul în care a stabilit preţul unui bilet de avion decât de
către acest organism sau de către compania pentru care a emis biletul.
- Preţul
oricărui bilet de avion presupune condiţii, reguli şi restricţii
aplicabile călătoriei la care se referă documentul respectiv în mod
special. Pasagerul are obligaţia să se informeze despre aceste reguli
înainte de a cumpăra respectivul bilet. După cumpărarea biletului se
consideră că pasagerul a luat cunoştinţă despre toate aceste reguli,
el nu mai poate pretinde că nu a fost informat, o dată ce a intrat în
posesia biletului de avion.
- Preţul biletului de avion include taxele de aeroport. Există
însă situaţii, independente de voinţa agenţiei, în care, pe parcursul
călătoriei i se pot solicita pasagerului şi alte taxe, care nu au fost
percepute iniţial, situaţie în care agenţia nu poate fi făcută
răspunzătoare.
IV. BILETUL DE AVION
- Biletul de avion este documentul, înscrisul sau convenţia
electronică în baza căreia se efectuează zborul. Biletul de avion este
emis de agenţie, dar este proprietatea companiei aeriene pentru care a
fost emis.
- Pasagerul posesor al biletului cumpărat are obligaţia de a-l
păstra în stare bună şi de a-l prezenta la îmbarcare în vederea
admiterii sale la zbor. Pierderea sau deteriorarea biletului de avion
nu îl îndreptăţeşte pe acesta la primirea unui nou bilet, neefectuarea
zborului din acest motiv cade în sarcina exclusivă a pasagerului,
fără ca acesta să poată pretinde agenţiei sau companiei nici un fel de
despăgubiri.
- Condiţiile contractului şi informaţiile înscrise pe biletul de
avion completează prezentele condiţii generale. Se consideră ca
pasagerul care a intrat în posesia biletului de avion a luat
cunoştinţă de toate aceste informaţii.
V. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR
- Agenţia este răspunzătoare de emiterea corectă a biletelor de
avion şi de informarea cu buna credinţă a pasagerului asupra
condiţiilor aplicabile biletului de avion vândut.
- Informarea pasagerilor se va realiza prin afişarea la loc
vizibil în agenţie a prezentelor condiţii generale de vânzare a
biletelor de avion, precum şi prin prezentarea, la cererea expresă a
pasagerului, a condiţiilor speciale de transport ale companiei,
aplicabile zborului în cauză, fără a fi nevoie de o semnătură a
pasagerului care să certifice că a fost informat.
- Pasagerul este obligat să citească prezentele condiţii
generale afişate în agenţie înainte de a cumpăra biletul de avion.
Biletul odată cumpărat se presupune că pasagerul a luat cunoştinţă
despre informaţiile legate de biletul respectiv, el nemaiputând să
invoce ulterior necunoaşterea acestora şi să pretindă eventualele
despăgubiri agenţiei.
- Pasagerul este obligat să se prezinte la îmbarcarea pentru
zbor cu cel puţin o oră şi 30 minute înante de ora plecării, pentru a i
se putea întocmi formalităţile necesare, iar în cazuri speciale,
conform informaţiilor oferite de agenţie.
- Agenţia nu este răspunzătoare şi nu i se pot pretinde despăgubiri pentru ca pasagerul nu a zburat, în următoarele condiţii:
- Pasagerul nu s-a prezentat la timp la îmbarcare ( 1 oră şi 30 minute înainte de ora plecării înscrisă pe bilet )
- Pasagerul este refuzat la îmbarcare datorită unor probleme
legate de documentele sale personale ( inclusiv lipsa vizei de intrare
în ţara de destinaţie, viza falsă, paşaport cu interdicţie, etc. )
sau în situaţia unui refuz nejustificat al autorităţilor de a permite
călătoria.
- Alte împrejurări sau cazuri de forţă majoră, pe care agenţia nu le putea prevedea sau evita
- Agenţia nu este răspunzătoare pentru întârzieri sau modificări
de orar ale companiei aeriene pentru care s-a emis biletul de avion,
pentru calitatea zborului sau pentru servicii aferente zborului ( de
exemplu, pierderi de bagaje ), obligaţii care cad direct în sarcina
companiei. În astfel de situaţii, pasagerul se va adresa direct
companiei transportatoare, care va despăgubi pasagerul în conformitate
cu reglementările internaţionale.
- Pasagerul poate renunţa la biletul de avion cumpărat în orice
moment, înainte de data plecării. Indiferent de motivul renunţării,
regula presupune ca pasagerului i se va aplica o penalizare de 100%
din valoarea biletului şi a taxelor de aeroport aferente. Dacă
regurile companiei permit condiţii de renunţare mai avantajoase,
agenţia va aplica aceste reguli, în favoarea pasagerului.
- Pasagerul poate modifica biletul iniţial cumpărat în
condiţiile stabile de compania pentru care a fost emis biletul, pentru
fiecare caz în parte. De regulă, se va aplica o penalizare de 100%
din valoarea biletului iniţial, iar dacă compania permite condiţii mai
avantajoase, agenţia va aplica aceste condiţii în favoarea
pasagerului.
- Pasagerul nu poate transmite biletul de avion unei terte persoane.
- Neprezentarea la zbor presupune pierderea biletului de avion, cu o penalizare de 100% din valoarea biletului.
- În situaţia în care pasagerul, din vina sa, utilizează doar
parţial zborurile înscrise în biletul cumpărat, el nu va putea
pretinde despăgubiri de nici un fel agenţiei sau companiei pentru care
s-a emis biletul.
- Pasagerul are obligaţia să se asigure că este în regulă din
punct de vedere al tuturor formalităţilor necesare călătoriei (
politice, vamă, sănătate, paşaport, viză, etc. ), agenţia neavând nici
o răspundere în faţa pasagerului din acest punct de vedere. Refuzul
la îmbarcare dintr-unul din aceste motive cade în sarcina exclusivă a
pasagerului, fără ca acesta să poată pretinde despăgubiri agenţiei.
- Agenţia va informa de bună credinţă pasagerul asupra
formalităţilor necesare călătoriei solicitate, conform informaţiilor
furnizate de sistemul computerizat de rezervare, dar nu poate fi
făcută responsabilă asupra verdictăţii acestor informaţii şi nici
trasa la răspundere pentru a le fi oferit sau nu, deoarece serviciul
de informare este unul oferit suplimentar şi nu are legătură cu
serviciul de emitere a biletului de avion.
- Agenţia
nu este răspunzătoare pentru pagube sau rămânerile ilegale în ţările
din Vest, autorităţile tuturor statelor, chiar în prezenţa vizei de
intrare eliberată de ambasadele tărilor respective în România, pot
refuza fără explicaţii să permită trecerea frontierei, respectiv
îmbarcarea în avion a pasagerului.
- În cazul în care pasagerului i se fură biletul de avion
cumpărat, pe baza de declaraţie pe propria răspundere şi acte
doveditoare de la Poliţie, el poate solicita agenţiei emiterea unui
duplicat după biletul respectiv, fără a plăti costuri suplimentare, cu
acordul companiei aeriene pentru care s-a emis biletul.
VI. RECLAMAŢII
- Orice reclamaţie cu privire la biletul de avion cumpărat se
face în scris, în termen de maxim 7 zile de la data producerii
evenimentului reclamat.
- Reclamaţiile care nu sunt făcute în scris nu vor fi luate în considerare.
- Agenţia va transmite reclamaţia respectivă companiei aeriene
pentru care a fost emis biletul, iar soluţia dată va fi aceea dată de
compania aeriană, în calitate de proprietară a biletului. Agenţia va
informa pasagerul despre soluţia dată de companie reclamaţiei, în
scris, în termen de 3 zile de la primirea răspunsului primit el se va
adresa direct companiei aeriene care a efectuat zborul.
- Pasagerul va fi despăgubit direct de către compania aeriană în
toate cazurile în care acesta decide acest lucru, agenţia nefiind
obligată să intermedieze astfel de despăgubiri.
- Orice reclamaţie se va face de către pasager în conformitate cu prezentele condiţii generale de vânzare a biletelor de avion.
VII. DISPOZIŢII FINALE
- Prezentele condiţii generale sunt relizate în confomitate şi
se completează cu prevederile CONVENŢIEI DE LA VARŞOVIA, în care
România este parte semnatară, în conformitate cu prevederile art. 11,
aliniatul 2 din CONSTITUŢIA ROMÂNIEI.
- Afişarea în agenţie a prezentelor condiţii generale presupune
obligativitatea pasagerului de a le citi. Se consideră ca pasagerul
care a cumpărat biletul de avion a luat la cunoştinţă conţinutul
acestor condiţii şi el nu va mai putea invoca necunoaşterea lor în
lipsa de informare.
- Prezentele condiţii generale vor fi aplicabile şi opuzibile terţilor în toate situaţiile stipulate în cuprinsul lor.